" Mon petit bloc neix com a part pràctica dels meus estudis d'Educació Infantil. Un cop finalitzats, segueixo endinsant-me en el mon dels infants i prenent apunts en el meu petit bloc de notes online" Marta.

"Mon petit bloc nace como parte práctica de mis estudios de Educación Infantil. Una vez finalizados sigo adentrándome en el mundo de la infancia y tomando notas en mi pequeño bloc de notas online" Marta.

ENTRADES DISPONIBLES EN CATALÀ I CASTELLÀ - ENTRADAS DISPONIBLES EN CATALÁN Y CASTELLANO




Reflexions... / Reflexiones...

Petites coses que puc fer per aturar el CANVI CLIMÀTIC

    No soc una persona que contamini gaire, si mes no conscientment, però ara mes que mai estic realment espantada pel canvi climàtic, què està passant? Es Desembre i no fa fred, les fulles dels arbres han trigat mes del compte en caure aquest any i encara no ha nevat prou. Les ciutats s'amaguen sota un núvol de pol·lució i al meu carrer i ha dies que noto la contaminació en respirar. Ho heu notat? Ha arribat el moment de posar fil a l'agulla, tots una miqueta, si us plau. He redactat un llistat de petites coses que podem fer tots per ajudar a aturar el canvi climàtic i que no representen cap despesa extra per la butxaca:


  • Comprar la carn, peix, embotits etc. a granel, es a dir, directament a taulell, no en safates.
  •  Utilitzar toballons i mocadors de roba, no de paper.
  • Reciclar.
  • Comprar productes envasats en vidre, no en plàstic.
  • Fer servir el transport públic.
  • No consumir bosses de plàstic dels comerços.
  • Reutilitzar tot el que es pugui, no llençar sense esgotar la vida dels productes.
  • Utilitzar calefacció i aire acondicionat amb seny: si amb una bata soluciono el tema del fred, no cal engegar la calefacció.
  • No consumir aigua molt calenta, ni per rentar la roba ni per dutxar-se. 
  • Reutilitzar l'aigua per regar les plantes, per fregar o per l'WC.

     Us animeu? reconec que no faig tot el de la llista i ja es hora de començar a fer-ho. Crec que aquestes petites coses no suposen un gran canvi en el dia a dia i si que son un gran pas per salvar la Terra. Moltes d'aquestes coses ja les feiem quan erem petits com passar-nos la roba dels mes grans als mes petits, anar a comprar amb la mare al mercat, els mocadors de roba que ens regalava la iaia i que jo encara utilitzo...els infants d'avui es mereixen que els deixem un mon on poder viure. Reflexionem.

Pequeñas cosas que puedo hacer para parar el CAMBIO CLIMÁTICO.

    No soy una persona que contamine demasiado, al menos conscientemente, pero ahora mas que nunca estoy realmente asustada por el cambio climático, ¿qué está pasando? Es Diciembre y no hace frio, las hojas de los árboles han tardado mas de lo habitual en caer este año y aun no ha nevado lo suficiente. Las ciudades se esconden bajo una nube de polución y en mi calle hay dias que noto la contaminación al respirar. ¿Lo habeis notado? Ha llegado el momento de coger al toro por los cuernos, todos un poquito, por favor. He redactado un listado de pequeñas cosas que podemos hacer para ayudar a parar el cambio climático y que no representan un gasto extra para nuestro bolsillo: 
  • Comprar carne, pescado, embutido etc. a granel, es decir, directamente del mostrador, no en bandejas.
  • Usar servilletas y pañuelos de tela, no de papel.
  • Reciclar.
  • Comprar productos envasados en cristal, no en plástico.
  • Utilizar el transporte público.
  • No consumir bolsas de plástico de los comercios.
  • Reutilizar todo lo que se pueda, no tirar sin agotar la vida de los productos.
  • Utilizar la calefacción y el aire acondicionado con sentido común: si con una bata soluciono el tema del frio, no hace falta poner la calefacción.
  • No consumir agua muy caliente, ni para lavar la ropa ni para ducharse.
  • Reutilizar el agua para regar las plantas, fregar o para el wc.
     ¿ Os animais? reconozco que no hago todo lo de la lista y ya es hora de empezar a hacerlo. Creo que estas pequeñas cosas no suponen un gran cambio en el dia a dia y si que son un gran paso para salvar la Tierra. Muchas de estas cosas ya las haciamos cuando eramos pequeños como pasarnos la ropa de los mayores a los mas jóvenes, ir a comprar al mercado con nuestra madre, los pañuelos de tela que nos regalaba la abuela y que aún uso...los niños de hoy se merecen que les dejemos un mundo donde poder vivir. Reflexionemos.
     

EL PLOR


    Ja fa temps que em plantejo diverses qüestions respecte a aquest tema, el plor. 

     Des de ben petits se'ns diu "no ploris" i em demano...per què? Per què està mal vist el plor i en canvi no ho està on bon somriure? Tant el plor com el riure son dues expressions corporals dels nostres sentiments; el nostre cos reacciona com a tal davant de diferents estimuls interns o externs. Els adults podem expressar amb paraules el que ens amoïna i de vegades ens costa més plorar, en canvi un nadó per exemple, a part de la gestualitat no té una altra manera de fer-nos saber que té gana, son o que està molest. El seu plor ens comença a incomodar quan s'allarga en el temps però com que es un nadó ho podem acceptar. El gronxem perque es calmi i fem les mil i una animant-lo a parar de plorar. Quan ja es pot expressar amb paraules, el nen plora perque no sap qué té, no sap gestionar les seves emocions ni identificar-les: li han pres la joguina, està de mal humor perque està cansat, un altre nen li ha fet mal...El deixem plorar una estona però de seguida ens surt el "no ploris"...per què?

    Així al llarg de la vida, a mida que ens anem fent grans, per un desamor, per una depressió, per qualsevol cosa..."no ploris". Molts cops aquest "no ploris" es un missatge de la societat, ens afecta que la senyora que hi ha comprant a la mateixa botiga que nosaltres ens miri com dient "mira que no poder fer callar el nen...malcriat". Quan som adults, ens amaguem si ens ve el plor perque la gent ens mira...i??

    Plorem! penso que es bò poder treure el que tenim a dintre plorant i quan el nostre cos i la nostra ment creguin que ja hem buidat prou doncs ja pararem de plorar. 

    Potser a un nen podriem explicar-li el que creiem que li passa, posar nom a les seves emocions perque aprengui a identificar-les però deixant-lo plorar. Si es sent malament per qualsevol cosa i li sumem el malestar perque li demanem que no plori, es doble patiment. 

    Fa poc vaig llegir que una abraçada es el millor substitut d'un ansiolitic i és ben cert, us animo a provar-ho.

    No sóc metge ni psicòleg, només algú que intenta mirar els demés amb respecte. Respectem el plor.


 

EL LLANTO


    Ya hace tiempo que me planteo diversas cuestiones respecto a este tema, el llanto. 


     Desde bien pequeños se nos dice "no llores" y me pregunto...¿por qué? ¿ Por qué está mal visto el llanto y no lo está una buena sonrisa? Tanto el llanto como la risa son dos expresiones corporales de nuestros sentimientos; nuestro cuerpo reacciona como tal ante diferentes estímulos internos o externos. Los adultos podemos expresar con palabras lo que nos preocupa y a veces nos cuesta mas llorar, en cambio a un bebé por ejemplo, a parte de los gestos no tiene otra manera de hacernos saber que tiene hambre, sueño o que está molesto por algo. Su llanto empieza a incomodarnos cuando se alarga en el tiempo pero como es un bebé lo podemos aceptar. Lo acunamos para que se calme y hacemos las mil y una animándolo a parar de llorar. Cuando ya puede expresarse con palabras, el niño llora porque no sabe qué le pasa, no sabe gestionar sus emociones ni identificarlas: le han quitado un juguete, está de mal humor porque está cansado, otro niño le ha hecho daño... Lo dejamos llorar un rato pero enseguida nos sale el "no llores "...¿ por qué?.


       Así, a lo largo de la vida, a medida que nos hacemos mayores, por un desamor, por una depresión, por cualquier cosa..."no llores". Muchas veces este "no llores" es un mensaje de la sociedad, nos afecta que la señora que está a nuestro lado comprando nos mire como diciendo "mira que no poder hacer callar al niño...malcriado". Cuando somos adultos, nos escondemos si nos viene el llanto porque la gente nos mira..¿ y?

    ¡Lloremos! pienso que es bueno poder sacar lo que llevamos dentro llorando, y cuando nuestro cuerpo y nuestra mente crean que ya hemos vaciado suficiente ya pararemos de llorar.

    Tal vez a un niño podríamos explicarle lo que creemos que le pasa, poner nombre a sus emociones para que aprenda a indentificarlas pero dejandolo llorar. Si se siente mal por cualquier cosa y le sumamos el malestar porque le pedimos que deje de llorar, es doble sufrimiento.

   Hace poco leí que un abrazo és el mejor sustituto de un ansiólitico y es bien cierto, os animo a probarlo. 

    No soy médico ni psicóloga, solo alguién que intenta mirar a los demás con respeto. Respetemos el llanto.


AL SEU RITME


Fent d'Educadora infantil a casa, m'he adonat que cadascú tenim el nostre ritme i això comença des de la infantesa. Preparo jocs i joguines pels petits, i hi ha dies que no els fan gaire cas, per què? doncs senzillament no és el moment. Potser aquest infant no porta el mateix ritme que el que diuen els llibres que hauria de tenir per la seva edat i per tant si "toca això o allò altre".



    Molts pares es neguitegen perque el seu fill en comparació amb el de la veïna, no parla tant o no juga tant o encara no camina...i? Doncs res, la principal eina es la observació. Observant al vostre fill sabreu en quin moment es troba. Per exemple: l'altre dia la petita que cuido  als matins es va començar a interessar pel que hi havia a l'interior dels llibres. Fins ara, els agafava i els feia anar amunt i avall com si fós una bossa o un complement mes. La duia a la biblioteca o intentava mostrar-li dibuixos i res de res. Així que quan vaig observar que obria un llibre vaig pensar ARA ES EL MOMENT. Vaig anar a la biblioteca i vaig agafar 6 llibres. Els d'imatges d'objectes quotidians li encanten perque està començant a dir algunes paraules i les reconeix en el llibre. Hi ha d'altres, de trobar imatges en un paisatge, o en un edifici, on a cada plana apreixen els mateixos elements però en diferents contextes...passa hores buscant-los i s'ho passa pipa.





    Igual que amb això dels llibres, passa amb d'altres coses com per exemple que voleu que fagi una activitat en un moment donat i l'infant no respon com voldrieu. La meva proposta es respectar-ho i proposar-li alternatives. Potser li demaneu que fagi boletes de paper i l'infant el que vol es estripar el paper...doncs a estripar, també es divertit! Veurà que respecteu el seu ritme i no se sentirà frustrat sino pot fer allò que li esteu demanant.



A SU RITMO


     Haciendo de Educadora infantil en casa, me he dado cuenta que cada uno tenemos nuestro ritmo y ello empieza ya en la infancia. Preparo juegos y juguetes para los pequeños, y hay dias que no les prestan mucha atención, ¿por qué? pues sencillamente no es el momento. Puede que ese niño no lleve el mismo ritmo que el que dicen los libros que deberia tener para su edad y por tanto si "toca esto o lo otro".


    Muchos padres se inquietan porque su hijo en comparación con el de la vecina, no habla tanto o no juega tanto o no camina...¿ y? Pues nada, la principal herramienta es la observación. Observando a vuestro hijo sabreis en que momento se encuentra. Por ejemplo: el otro dia la pequeña a la que cuido por las mañanas empezó a interesarse por lo que habia en el interior de los libros. Hasta ahora, los cogia y los paseaba arriba y abajo como si fueran un bolso o un complemento mas. La llevaba a la biblioteca o intentaba mostrarle dibujos y nada de nada. Así pués, cuando observé que abria un libro, pensé AHORA ES EL MOMENTO. Fuí a la biblioteca y cogí 6 libros. Las imágenes de objetos cotidianos le encantan porque está aprendiendo a decir algunas palabras y las reconoce en el libro. Hay otros libros, de encontrar imágenes en un paisaje, o en un edificio, donde en cada página aparecen los mismos elementos pero en diferentes contextos...pasa horas buscándolos y disfruta haciéndolo.


  


    Igual que con los libros pasa con otras cosas como por ejemplo si quereis que haga una actividad en un momento dado y el niño no responde como querriais. Mi propuesta es respetarlo y ver que  alternativas propone. Tal vez le pidais que haga bolitas de papel y lo que quiere es hacer pedacitos...pues que los haga, también es divertido. Verá que respetais su ritmo y no se sentirá frustarado sino puede hacer lo que le estais pidiendo.